LPG G3 installatie

LPG G3 is een term die eigenlijk alleen maar in Nederland wordt gebruikt. G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Deze wettelijke eisen zijn eigenlijk alweer achterhaald door de verdergaande technologie bij de LPG installaties. De meeste inbouw installaties zijn alweer veel zuiniger en milieuvriendelijker dan de G3 eisen gesteld door de overheid. Wel is de G3 installatie certificering nog belangrijk voor de motorrijtuigenbelasting. Met een erkende LPG G3 installatie krijgt u korting op de motorrijtuigenbelasting voor LPG. Alleen erkende en EG 94/12 gecertificeerde installaties komen namelijk in aanmerking voor de korting op de motorrijtuigenbelasting. De korting op de motorrijtuigenbelasting is dan zo’n 320 euro per jaar.

foto lpg g3
foto lpg g3 auto
foto lpg g3 installatie
foto lpg g3 inbouw

Er bestaan verschillende soorten LPG G3 installaties als autogas inbouwsysteem die we hieronder nader zullen toelichten. LPG G3 installaties maken voor de stuurtijden voor de gasinjectoren allemaal gebruik van de aansturingstijden voor de benzine-injectoren die door de boordcomputer van de auto berekend zijn. Bij auto’s met een dergelijke installatie is daardoor geen sprake van vermogensverlies.

Sequentiële LPG G3 installatie

Sequentiële LPG G3 installaties gebruiken per cilinder een doseerventiel. De sequentiële installatie maakt meestal geen gebruik van een eigen rekenmodule, maar baseert de gasvolumes op de door de boordcomputer berekende gegevens. Inbouw en programmering is bij een sequentiële LPG G3 installatie daardoor relatief eenvoudig. Basisvoorwaarde om de sequentiële installatie te kunnen laten inbouwen is dat uw auto beschikt over een multi-point injectiesysteem. In principe beschikken auto’s van na 1995 over het multi-point injectiesysteem.

VSI installatie

De LPG G3 installatie VSI gaat een stap verder. VSI staat voor Vapour Sequential Injection of dampvormige sequentiële injectie. Het VSI systeem werkt 100% geïntegreerd met het benzinemanagement van de auto. Dit heeft als voordeel dat het LPG G3 systeem de EOBD functie van uw auto niet beïnvloedt. De VSI installatie injecteert net als bij het bezinesysteem de LPG per cilinder. Dit maakt dat er bij deze LPG G3 installatie geen merkbaar verschil is tussen rijden op benzine en LPG.

LPI installaties / JTG installaties

Bij LPI en JTG installaties wordt er gebruik gemaakt van vloeibare gasinjecties. De werking van deze G3 installaties is zeer vergelijkbaar met hoe bij benzine auto’s de motoren benzine injecteren in de motor.

LPI is de afkorting van Liquid Propane Injection en betekent vloeibare propaan injectie. Het is een geregisteerde merknaam voor een LPG G3 installatie van een inbouwfabrikant. Een JTG installatie is ook een merknaam voor een bepaald type LPG G3 installatie en baseert zich op nagenoeg dezelfde techniek. Zelfde principe als een LPI installatatie, alleen een andere merknaam omdat het van een andere fabrikant komt.

De sequentiële gasinjectie in vloeibare vorm wordt beschouwd als de nieuwste generatie gassystemen. Het belangrijkste voordeel van vloeibare injectie is dat er een koelende werking is tijdens het verdampen van het autogas in de cilinder. Dit zorgt ervoor dat de cilinders optimaal gevuld zijn en dat zorgt weer voor een betere prestatie van de verbrandingsmotor. Het verbruik ligt wel iets hoger ten opzichte van de andere LPG G3 installaties.

© LPGinfosite.nl – LPG | LPG G3 Installatie

  • Hyves
  • LinkedIn
  • Twitter